Wednesday, March 3, 2010

Hidup Adalah Perjuangan



Artist  : Dewa 19
Song : Hidup Adalah Perjuangan


HIDUP ADALAH PERJUANGAN

Di antara ciri orang mukmin yang sejati ialah berjuang pada jalan Allah dengan harta dan nyawa ( harta kekayaan dan jiwa raga ), sesuai dengan firman Allah swt. yang mafhumnya : “ Berjuang dengan hartabenda dan diri pada jalan Allah “.

( QS al-Hujrat ayat 15 ).

Sejak zaman permulaan perkembangan Islam, isteri Rasulullah saw., Siti Khadijah, telah menunjukkan satu contoh tentang kesediaan mengeorbankan hartabenda itu untuk kepentingan jihad ( perjuangan ) pada jalan Allah ( Islam ). Tidak sedikit jumlahnya kekayaan Siti Khadijah yang didermakan untuk kelancaran Dakwah Islamiyah .

Abu Bakar Siddiq adalah seorang hartawan yang banyak mengorbankan hartabendanya terhadapa perjuangan Islam, sehingga Rasulullah merasa cemas kalau-kalau Abu Bakar Siddiq kekurangan harta untuk memenuhi kewajiban nafkah kaum keluarga dan anak-anaknya, sebab terlalu banyak yang disumbangkannya untuk kepentingan menegakkan Islam.

Pada suatu ketika, Rasulullah saw.bertanya kepada Abu Bakar : “ Apakah lagi (hartabenda) yang akan engkau tinggalkan untuk anak-anakmu, ya Abu Bakar ?”.

Abu Bakar menjawab : “ Saya tinggalkan ( untuk anak-anak saya ) Allah dan rasulNya “.

Umar bin Khattab adalah juga seorang hartawan yang paling dermawan. Memperhatikan kedermawanan Umar ini, maka Rasulullah Saw. oernah juga mengajukan pertanyaan kepadanya : “ Apakah yang akan engkau tinggalkan , ya Umar , untuk kaum keluargamu ?”

Umar bin Khattab menjawab : “ Saya tinggalkan untuk mereka itu separoh kekayaan saya “.

Usman bin Affan , pada masa terjadi krisis ekonomi di Madinah, telah memasukkan bahan makanan dari negeri Syam, yang mana dibawa oleh 1000 ekor unta , dan kesemuanya disumbangkannya untuk ummat yang sedang mengalami kebuluran dan menderita? Ketika terjadi peperangan Tabuk , Usman bin Affan jualah yang telah memberikan sumbangan yang luarbiasa jumlahnya, sehingga Rasulullah saw. menadahkan tangan baginda dengan berdoa :“ Ya Allah ! berikanlah redaMu kepada Usman. Sesungguhnya saya cukup puas dan reda ( atas pengorbanannya) itu”.

Adapun perjuangan fie Sabilillah (perjuangan pada jalan Allah) secara fizikal telah ditunjukkan oleh Bilal bin Rabah, yang mana ia diseksa dan dianiaya oleh majikannya, Umayyah bin Khalaf, kerana dia telah berani memeluk Islam. Dia dibogelkan, diikat tangan dan kakinya, ditimpa dengan batu besar di atas dadanya, dijemur pada panas matahari yang begitu terik, dipaksa supaya ia murtad kembali, tetapi dia tetap berkata : “ Ahad!Ahad! Allah Esa ! “

Beratus-ratus jumlahnya para Sahabat dan pejuang-pejuang Islam lainnya yang memandang kecil erti maut, tidak gentar menghadapi tiang gantung, reda hancur dan luluh laksana lilin, kerana mempertahankan akidah dan iman.

Wallalhu A’lam.

sumber : http://hikmah.org.my

No comments:

Post a Comment